Turpinot publicēt tieši pirms 110 gadiem iznākušā laikraksta ’’Auseklis’’ septītā numura rakstu, kura autors izvēlējies pseidonīmu ’’Jūrmalnieks’’, varam lasīt šī, iespējams, ārštata korespondenta viedokli par, viņaprāt, Neibādes attīstību pēdējo četrdesmit gadu laikā un to aizkavējošiem iemesliem. Atgādinām, ka raksts publicēts 1913.gada 16.februārī (28.februārī pēc jaunā stila).

No Neibādes:

’’[…] Apskatot Neibādes centru un viņas jauko apkārtni, ceļas jautājumi, kāpēc gan viņa pagājušos 40 gados tik maz uz priekšu virzījusies, kur citas peldu vietas, kas daudz jaunākas un dabas jaukumu un veselības ziņā sliktākas, ir daudz tālāk tikušas!

Pirmais un galvenais iemesls ir tas, ka muižniecība, ir sevī tā sakot, noslēgusies un nevar ieredzēt ne vien savā vidū, bet pat savā apkārtnē neviena pilsoņa, kuriem tāpat ir līdzekļi (dažam vēl vairāk, nekā foniem*) priekš peldu vietas apmeklēšanas.

Otrs attīstības kavēklis līdz šim bija un vēl ir sliktie satiksmes līdzekļi ar pilsētām un ar apkārtni, jo, izņemot pašu Neibādi, braucamie ceļi atradās sliktā, primitīvā stāvoklī. Tagad gan satiksmi ar Rīgu veicina pa jūru tvaikoņi „Neubad”** un „Pernigel”***, bet ar pārtraukumiem un dažādiem apgrūtinājumiem.

Uznāk liela vētra – tvaikonis nevar braukt, tiek arī izpostītas piestātnes, kā tas notika pagājušā gada 1.decembra naktī ar „Neubad” piestātni, kuras izlabošana paģērēja ilgāku laiku. Bez tam ir daudz pasažieru, sevišķi sievietes un bērni, kuri jūras slimības dēļ nevar ar kuģi braukt. Ziemā, kad jūrā ledus, satiksmi pavisam jāpārtrauc. Viss tas lielā mērā ir kavējis un vēl kavē Neibādes uzplaukšanu. […] Cik zināms, tad līdzšinējai Neibādes īpašniecei Pistolkorsa kundzei**** tvaikonis visos gados, kamēr braucis, nemaz neesot peļņas atlicinājis un arī šogad būšot jāpiemaksā, kas izskaidrojams caur nemitīgām labošanām gan pie piestātnes, gan pie kuģa.’’

Turpinājums sekos…

* šeit, raksta autora izpratnē, – dižciltīgie ar uzvārdu, kam pievienots fon (von – vācu.val.)

** Tvaikonis ’’Neubad’’. Pēc Bīriņu muižas īpašnieku pasūtījuma 1907. gada sākumā Rīgas kuģu būvētavā „Lange Co” tika uzbūvēts 95,28 bruto tonnu tilpuma tērauda korpusa tvaikonis. Jau vairākus gadus pirms I Pasaules kara kuģis „Neubad” bija veicis sekmīgus regulārus braucienus ar pasažieriem un kravu starp Rīgu un Vidzemes jūrmalas piekrastes ciemiem.

***Tvaikonis ’’Pernigel’’. Būvēts 1896.gadā Vācijā. Kapteinis Andrejs Čakste no Liepupes. Foto 1905.g.

**** Barona Aleksandra fon Pistolkorsa(1851-1904) atraitne Elionora.