Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sadarbībā ar pašvaldībām un Latvijas Pašvaldību savienību 2015. gadā uzsāka Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkla izveidi.

VPVKAC ir pakalpojumu pieteikšanas vietas pašvaldībās, kur iedzīvotāji vienkopus var pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus.

Tā kā VID savā oficiālajā tīmekļa vietnē ir sniedzis informāciju, ka no 2020. gada 3. decembra uz ārkārtējās situācijas laiku visā Latvijā pārtrauc klientu apkalpošanu klātienē, un ne visiem klientiem ir iespēja pašiem pieteikt VID pakalpojumus elektroniski, pašvaldībām ir būtiski klientiem nodrošināt to VPVKAC MK noteikumu Nr.401 17.un 20.punktā minēto pakalpojumu daļu, kas ir saistīta ar klientu iespējām iestāžu pakalpojumu saņemt un sazināties elektroniski.

MK noteikumos noteikts, ka saimniecisko vai publisko pakalpojumu atbilstoši iespējām sniedz pēc iepriekšēja pieraksta, kā arī atbilstoši iespējām un darba specifikai veicina attālinātā darba veikšanu, attālinātu saimniecisko vai publisko pakalpojumu sniegšanu un izmantošanu (pieteikšanās pakalpojumam attālināti, biļešu tirdzniecība internetā).

Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka attiecībā uz visiem VPVKAC sniegtajiem pakalpojumiem pēc būtības ir piemērojams Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 2. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktais. Tādējādi arī attiecībā uz VID GID (Gada ienākumu deklarācija) pieņemšanu un iesniegšanu aicinām VPVKAC iespēju robežās:

  • informēt klientus par iespēju pakalpojumus pieteikt attālināti VID elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) un sniegt attālinātu (telefonisku, e-pastā) atbalstu darbam ar EDS;
  • aicināt klientus pašiem aizpildīt VPVKAC pieejamās GID veidlapas, nosūtot tās pa pastu VID (Talejas iela 1, Rīga, LV-1978);
  • nodrošināt iespēju klientiem GID pieteikšanai VID elektroniskajā deklarēšanas sistēmā izmantot VPVKAC izveidoto klienta darba vietu, ievērojot epidemioloģiskās drošības pasākumus (distancēšanās, aizsargbarjeras, maska, dezinfekcija). Klienta darba vietai jābūt nodrošinātai un pieejamai;
  • pieņemt GID pieteikšanai klientus klātienē pēc iepriekšēja pieraksta, ievērojot epidemioloģiskās drošības pasākumus (distancēšanās, aizsargbarjeras, maska, dezinfekcija) gadījumos, kad klientiem nav pietiekamu iespēju un digitālo prasmju GID iesniegšanai attālināti.

Vienlaikus visām pašvaldībām lūgums ņemt vērā Valsts kancelejas un VARAM kopīgi izstrādātās vadlīnijas darba organizācijai, darba samaksai un klientu apkalpošanai valsts pārvaldes institūcijās Covid-19 pandēmijas laikā, pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/vadlinijas-darba-organizacijai-covid-19-pandemijas-laika.